Friday, November 24, 2023

Sinterklaas 2023

For an index to all my stories click this text.

Het is bijna Sinterklaas.
Als je nog een leuk cadeau zoekt voor je partner, kind, neefje etc die interesse heeft in electronica, microcontrollers of programmeren dan heb ik hier twee suggesties voor je.

ESP32 uitgelegd

Dit was het eerste boek dat ik schreef en is nog steeds een bestseller. Ideaal als je met  het Internet Of Things wil beginnen.



Dit boek begint met uitleg over de populaire ESP32 microcontroller en legt de programmeertaal C++ in het kort uit.
Daarna bespreekt elk hoofdtuk een sensor, laat zien hoe je deze aansluit en geeft een kort demo programma dat laat zien wat je ermee kunt doen. Vele sensoren komen aan bod: druktoets, bewegings sensor (PIR), tril sensor, tilt sensor, thermometer (Dallas DS18B20), licht sensor (LDR), aanraak sensor etc. etc.
Er komen ook aansturingen aan bod: leds, motoren, lichtstrips, servo's, relais, en transistoren en H-bruggen om motoren die meer kracht vergen aan te sturen.
En natuurlijk ontbreken displays als oled schermpjes, en TM1637 7-segment modules niet.
Als laatste wordt uitgelegd hoe je de Wifi mogelijkheden van de ESP32 kunt gebruiken. Met IFTTT kun je alarmen naar je telefoon sturen. Thingspeak wordt besproken om gegevens zoals temperatuur in grafiekvorm of wijzerplaat weer te geven. En uiteraard wordt uitgelegd hoe je de ESP32 een webpagina kunt laten maken waarop je gegevens kunt plaatsen, en waar knoppen op staan die acties (zoals een relais aanzetten) kunnen starten.

Het boek ESP32 Uitgelegd is verkrijgbaar bij alle boekhandels, de webshop van mijn drukker en Bol. Maar ook bij elektronica winkels als Otronic en Brokx. Hieronder vindt je een paar links die je naar de pagina's brengen als je er op klikt.

  
 
 

Brokx Electronics


https://www.otronic.nl/nl/




Javascript tips.

Het boek Javascript tips is dit jaar uitgekomen en er zijn er al vele van verkocht. Het boek gaat ervan uit dat je basiskennis over het programmeren in Javascript hebt. Het is dus geen leerboek. 



Wat is het dan wel ?
Het is een boek met meer dan 500 tips die je helpen bij het programmeren in Javascript. Hier is een kleine greep uit wat er allemaal beschreven wordt.
- Hoe reken ik ook al weer uit hoe lang het duurt tot een bepaalde datum
- Hoe verwijder ik leestekens uit een string
- Hoe kopieer ik alle even getallen uit een array naar een nieuw array
- Hoe sorteer ik ook weer een array maar zo dat de volgorde onafhankelijk is van hoofdletters
- Hoe roep ik een functie aan terwijl ik niet weet hoeveel argumenten de functie heeft
- Hoe start ik een functie op vastgestelde tijden
- Hoe test ik of een bepaalde key in een objecvt aanwezig is
- Hoe verander ik teksten, buttons, kleuren etc op een html pagina
- Hoe verwijder ik elementen of voeg ik elementen toe aan een html pagina
- Hoe voorkom ik dan een gebruiker delen van een webpagina kan kopieren.
- Hoe voorkom ik dat een gebruiker een webpagina kan printen.

Het boek Javascript tips is verkrijgbaar bij alle boekhandels, de webschop van mijn drukker en Bol.


https://www.boekenbestellen.nl/


En via Bol


Beide boeken zijn overigens ook in het engels verkrijgbaar bij Amazon. Net zoals mijn engelstalige boeken over de Raspberry Pi Pico.

Klik hier voor de link naar Amazon

 

 

Fijne Sinterklaas

Luc Volders